Paspoort

U kunt een paspoort aanvragen in het gemeentehuis. Maak hiervoor een afspraak. Na 5 werkdagen kunt u het paspoort afhalen. Een paspoort voor volwassenen is 10 jaar geldig. Een paspoort voor kinderen tot 18 jaar is 5 jaar geldig.

Informatie paspoort

Het paspoort is naast een identiteitsbewijs ook een reisdocument. Het Nederlandse paspoort is geldig in alle landen ter wereld. We kennen de volgende documenten: 

  • Nationaal paspoort vanaf 18 jaar, 10 jaar geldig
  • Nationaal paspoort voor jongeren tot 18 jaar, 5 jaar geldig
  • Zakenpaspoort vanaf 18 jaar met extra visumpagina's
  • Zakenpaspoort tot 18 jaar met extra visumpagina's.

Zakenpaspoort
Het zakenpaspoort is een nationaal paspoort met meer pagina's (64 in plaats van 32). Bij mensen die erg veel reizen kan na verloop van tijd ruimtegebrek ontstaan voor visastempels. Door het grotere aantal pagina's in het zakenpaspoort ontstaat dit probleem niet of veel minder snel.

Ophalen paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen

Tijdens de openingstijden van het gemeentehuis kunnen paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen vijf werkdagen na het indienen van de aanvraag zonder afspraak bij de receptie opgehaald worden.

Minderjarige kinderen

Bij het reizen naar het buitenland moeten minderjarige kinderen een eigen reisdocument hebben. Als u ervoor kiest een paspoort aan te schaffen voor uw minderjarige kind(eren) dan moet worden voldaan aan de onderstaande voorschriften:

  • Het minderjarige kind moet bij het indienen van de aanvraag en het ophalen altijd in persoon aanwezig zijn.
  • Beide ouders/verzorgers of de ouder die alleen het gezag heeft vullen een verklaring van toestemming in met behulp van DigiD. 

Meenemen

  • Alle geldige en verlopen reisdocumenten (die nog niet officieel aan het verkeer zijn onttrokken of ongeldig gemaakt) die u in uw bezit heeft;
  • één recente goedgelijkende kleurenpasfoto die voldoet aan de landelijke kwaliteitseisen;
  • bij vermissing van uw paspoort hoeft u niet meer eerst naar de politie om een proces-verbaal van vermissing op te laten maken. U vult nu een verklaring van vermissing in bij de balie van de afdeling Publiekszaken.

Vermissing

Als u uw paspoort kwijt bent moet u dit bij de gemeente doorgeven om de kans op misbruik te verkleinen. Dit kan op twee manieren:

Online

Bij de publieksbalie

Bij vermissing van uw paspoort kunt u ook aangifte doen bij de publieksbalie in het gemeentehuis. 

Nadat uw identiteit is vastgesteld kunt u een nieuw document aanvragen. Neemt u eventuele andere documenten (identiteitskaart, rijbewijs) mee die helpen bij het vaststellen van uw identiteit.

Misbruik van identiteitsdocumenten is verboden. Alle aangiften worden streng gecontroleerd. Bij vermoeden van misbruik of het vermoeden van een valse aangifte of verklaring wordt u doorverwezen naar de politie voor nader onderzoek.  

Spoedprocedure

Er zijn omstandigheden denkbaar dat u niet vijf werkdagen kunt wachten. U kunt dan gebruik maken van de spoedprocedure. Als u de aanvraag voor uw nieuwe paspoort voor 12.30 uur indient dan kunt u uw reisdocument de volgende werkdag (maandag t/m vrijdag) rond 09.00 uur al ophalen. U betaalt wel een fors extra bedrag voor deze spoedprocedure naast de kosten voor het reisdocument zelf. Zie hiervoor het kostenoverzicht hieronder.

Kosten

 
Nationaal paspoort vanaf 18 jaar, 10 jaar geldig € 83,85
Nationaal paspoort voor jongeren tot 18 jaar, 5 jaar geldig € 63,40
Zakenpaspoort vanaf 18 jaar met extra visumpagina's € 83,85
Zakenpaspoort tot 18 jaar met extra visumpagina's € 63,40
Spoedtoeslag naast de kosten voor het paspoort € 57,09

Prijspeil: 1 januari 2024

Aanvragen

Aanvragen aan de publieksbalie in persoon.

Contactgegevens

Blankenburgerstraat 28,
7481 EB Haaksbergen
Telefoon: (053) 573 45 67
gemeente@haaksbergen.nl