Uittreksel burgerlijke stand

Soms heeft u een bewijsstuk nodig om aan te tonen wanneer u geboren bent, wie uw ouders zijn, wanneer u getrouwd bent of wanneer uw echtgenoot is overleden enzovoort. Dit doet u met een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand. Wij kennen verschillende uittreksels:

  • geboorteakte: voor uzelf, uw kind en/of uw (groot)ouders;
  • huwelijksakte: voor uzelf en voor uw partner;
  • partnerschapsakte: voor uzelf en voor uw partner;
  • echtscheidingsakte: voor uzelf en voor uw partner;
  • akte beëindiging partnerschap: voor uzelf en uw partner;
  • overlijdensakte: voor uw partner, voor uw kind en voor uw ouders;
  • meertalige of internationale akte als u de akte nodig heeft voor het buitenland.

Wij kunnen alleen een uittreksel uit de burgerlijke stand voor u maken als het rechtsfeit heeft plaatsgevonden in de gemeente Haaksbergen. 

Attentie:
Het komt met enige regelmaat voor dat mensen een uittreksel van een geboorteakte aanvragen in Haaksbergen terwijl de geboorte heeft plaatsgevonden in een ziekenhuis (bijvoorbeeld in Enschede). In dat geval moet u ook in die gemeente uw uittreksel aanvragen.
Voor uittreksels uit de Basisregistratie personen (BRP) moet u in uw woonplaats zijn. Dit zijn uittreksels waarbij uw adresgegevens van belang zijn.

Kosten

 
Uittreksel burgerlijke stand € 13,40
Meertalig uittreksel burgerlijke stand € 13,40
Verklaring van huwelijksbevoegdheid € 23,60

Prijspeil 1 januari 2019

Aanvragen

  • U vraagt een uittreksel burgerlijke stand aan via het digitale formulier (Zie: 'Vraag direct aan' op deze pagina) met uw DigiD inlogcode of bij de balie van de afdeling Publiekszaken. We sturen u het uittreksel dan binnen enkele werkdagen toe.
  • U kunt het uittreksel ook schriftelijk aanvragen als u buiten Haaksbergen woont of geen mogelijkheden hebt om dit digitaal te doen. U moet dan wel duidelijk uw gegevens vermelden en de datum wanneer de geboorte, het overlijden, het huwelijk enzovoort in Haaksbergen heeft plaatsgevonden. Voegt u bij uw schriftelijke verzoek wel een kopie bij van uw legitimatiebewijs. U krijgt een factuur toegestuurd om de kosten te voldoen.

NB: Wij verzorgen de levering van het aangevraagde product op basis van uw gegevens. Mocht achteraf blijken dat u het product niet nodig heeft, of dat wij het niet kunnen leveren dan kunnen wij de door u betaalde leges helaas niet terugbetalen. Neemt u daarom bij twijfel altijd contact op met de gemeente.

Contactgegevens

Blankenburgerstraat 28,
7481 EB Haaksbergen
Telefoon: (053) 573 45 67
gemeente@haaksbergen.nl