Vreemdelingenpaspoort

Een vreemdelingenpaspoort is een paspoort voor inwoners van Nederland die niet de Nederlandse nationaliteit bezitten. Voor een vreemdelingenpaspoort moet u drie keer naar de Publieksbalie van het gemeentehuis komen.

Aanvragen

De eerste keer vult u een aanvraagformulier in. Het formulier wordt voor advies gestuurd naar de Immigratie- en naturalisatiedienst (IND) en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Als beide instanties een positief advies uitbrengen over uw aanvraag dan krijgt u daarvan bericht van de gemeente Haaksbergen. Dit kan 2 tot 4 maanden duren. Bij een positief advies kunt u langskomen om het vreemdelingenpaspoort aan te vragen. Na vijf werkdagen kunt u het dan persoonlijk af komen halen bij de Publieksbalie.

Voor veel landen heeft u naast het vreemdelingenpaspoort ook nog een visum nodig. Meer informatie over een visum, vindt u op de website van de rijksoverheid: www.rijksoverheid.nl

Voorwaarden

  • U moet kunnen aantonen dat u in uw land van herkomst geen paspoort kunt krijgen;
  • U staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen van de gemeente Haaksbergen;
  • De geldigheidsduur van uw vreemdelingenpaspoort hangt af van de geldigheidsduur van uw verblijfsdocument.

Meenemen

  • Een geldig verblijfsdocument;
  • Een officieel bewijs dat u in uw land van herkomst geen paspoort kunt krijgen;
  • Alle geldige en verlopen reisdocumenten die u in uw bezit heeft;
  • Een recente en goedgelijkende kleurenpasfoto die voldoet aan de landelijke kwaliteitseisen;
  • Bij vermissing van uw vreemdelingenpaspoort het proces-verbaal van de politie;

Kosten

 
Vreemdelingenpaspoort € 63,40

Prijspeil: 1 januari 2024

Aanvragen

In persoon bij de publieksbalie.

Contactgegevens

Blankenburgerstraat 28,
7481 EB Haaksbergen
Telefoon: (053) 573 45 67
gemeente@haaksbergen.nl