Veelgestelde vragen

De veelgestelde vragen (en antwoorden) naar aanleiding van het monstertruckdrama in Haaksbergen.

De vragen en antwoorden:

Wat is er gebeurd?

Op zondag 28 september is er een monstertruck ingereden op het publiektijdens het evenement AutoMotorSportief. Bij dit tragische incident hebben drie mensen het leven verloren en zijn er 28 gewonden gevallen.

Zijn er dodelijke slachtoffers?

De politie heeft bevestigd dat er 3 dodelijke slachtoffers te betreuren zijn: Tim Hadders (5), Geert Striezenau (50), en Betsie Herrewijn-Scholl (73).

Wat is het aantal gewonden?

In totaal zijn 28 gewonden naar een ziekenhuis gebracht voor uiteenlopende verwondingen. Op dit moment liggen er nog 4 gewonden in het ziekenhuis.

Wat heeft de gemeente georganiseerd voor nazorg?

Direct na het tragische incident was alle hulp en aandacht gericht op de zorg voor de gewonden, nabestaanden en ooggetuigen. De hulpverlening kwam snel op gang. Burgemeester en wethouders hebben regelmatig contact met slachtoffers en nabestaanden. Voor betrokkenen is een informatiebijeenkomst gehouden die in het teken van ontmoeten en rouwverwerking stond. Bij deze bijeenkomst op maandagavond 29 september waren 200 betrokkenen aanwezig en is een minuut stilte in acht genomen voor de slachtoffers. De nazorg blijft ook komende periode absolute prioriteit hebben. In de Haaksbergse gemeenschap zijn initiatieven genomen om gezamenlijk het drama te verweken. Zo is er een stille tocht georganiseerd en is er een gebedsdienst geweest. Waar nodig en mogelijk ondersteunt de gemeente initiatieven. Lees hier het Plan van aanpak Nafase

Kan ik slachtofferhulp krijgen?

Wilt u hulp bij het verwerken van het ongeval? Of zoekt u iemand om even mee te praten over het ongeval? Neemt u dan contact op met Slachtofferhulp, belt u dan naar telefoonnummer 0900 – 0101 (tijdens kantooruren) of 0900 – 8844 (buiten kantooruren). Slachtofferhulp heeft extra mensen ingezet. Slachtofferhulp heeft gegevens van betrokkenen gekregen via de politie. Deze gegevens gebruikt Slachtofferhulp om mensen te benaderen. Afhankelijk van waar behoefte aan is, biedt Slachtofferhulp ondersteuning.

Hebt u beelden van het ongeval?

Neem dan contact op met de politie via 0900 - 8844

Waar kan ik terecht met vragen over het ongeval?

Inwoners met vragen over het ongeluk in Haaksbergen, kunnen gebruik maken van het e-mailadres nazorg@haaksbergen.nl of telefoonnummer (053) 57 34 619. Hier kunt u terecht met al uw vragen. De telefoon wordt tijdens kantooruren opgenomen. Buiten kantooruren kunt u een bandje inspreken en dan wordt u de volgende werkdag teruggebeld. Ook vragen via e-mail worden binnen 24 uur beantwoord. Wilt u contact met Slachtofferhulp? Bel dan naar telefoonnummer (0900) 01 01 (tijdens kantooruren) of (0900) 88 44 (buiten kantooruren).

Kan ik mijn gemaakte kosten verhalen op de gemeente?

Als u kosten hebt gemaakt naar aanleiding van het ongeval, dan kunt u uw schadeclaim indienen bij de gemeente. De verzekeraar van de gemeente neemt daarna zo spoedig mogelijk contact met u op. Beschrijf in de schadeclaim duidelijk wie u bent onder vermelding van uw naam, adres en telefoonnummer. Beschrijf duidelijk wat uw schade en gemaakte kosten zijn en onderbouw dit indien mogelijk met bewijsstukken zoals bonnetjes. Stuur deze aanvraag vervolgens naar gemeente Haaksbergen, t.a.v. bureau Nazorg, Postbus 102, 7480 AC Haaksbergen of dien uw verzoek in per mail via nazorg@haaksbergen.nl

Is er een (digitaal) condoleanceregister?

Het is nog steeds mogelijk het digitale condoleanceregister te tekenen. Het papieren condoleanceregister dat in het gemeentehuis aanwezig was, is inmiddels gesloten. Tot nu toe hebben bijna 2000 personen hun handtekening gezet. Uiteraard worden de condoleanceregisters gewaard.

Kan ik ergens bloemen neerleggen?

Direct na het ongeval is er een bloemenmonument op de parkeerplaats ingericht. Hier werden bloemen gelegd, tekeningen en knuffels geplaatst. De gemeente heeft dit bloemenmonument onderhouden. Het bloemenmonument is er inmiddels niet meer. De brieven, tekeningen en knuffels worden op het gemeentehuis bewaard en in overleg met slachtoffers en nabestaanden wordt bekeken hoe met al deze uitingen van solidariteit mee zal worden omgegaan.

Komt er een stille tocht?

Op vrijdag 3 oktober is er een Stille Tocht gehouden. Hier hebben naar schatting 8000 personen aan deelgenomen.

Hoe is de hulpverlening tot stand gekomen?

De eerste hulp voor de slachtoffers kwam door omstanders en hulpverleners ter plaatse snel op gang. Om 15.59 uur is de eerste melding van een ongeval binnengekomen bij de meldkamer Twente. Direct na het ongeval kwam de hulpverlening adequaat op gang. Vele omstanders, vrijwilligers, BHV’ers, EHBO’ers, (huis)artsen, verpleegkundigen, ambulancepersoneel en medewerkers van brandweer en politie hebben hulp verleend. Het incident werd al snel opgeschaald naar GRIP 3 (16.26 uur). Om 17.45 uur werd het sein ‘incident meester’ door de brandweer gegeven en volgde de geleidelijke afschaling. Het landelijk Slachtoffer Informatie Systeem (SIS) werd voor het eerst benut. De inzet van de brandweer betrof ongeveer 40 medewerkers, de inzet van de politie zo’n 60 man en de geneeskundige hulpverlening zette 16 ambulances in, 2 traumahelikopters en een sigma-team (snel inzetbare groepen ter medische assistentie) plus 2 geneeskundige officieren van dienst. Momenteel is er nog een crisisteam actief om de nazorg te coördineren.

Hoe heeft dit kunnen gebeuren?

Er zijn veel vragen naar het ongeval en de toedracht. De vragen gaan onder meer over de rollen van het team van de Monstertruck, de organisatie Stichting Sterevenementen en de gemeente Haaksbergen. De vragen gaan over wat er is gebeurd en hoe het heeft kunnen gebeuren. Het antwoord geven op deze vragen vereist zorgvuldigheid boven snelheid. Het onderzoek naar het antwoord op de vragen vindt plaats door het Openbaar Ministerie en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. Het zal geruime tijd duren voordat de resultaten van deze onderzoeken bekend zijn.

Hoe zit het met de vergunning en de aanvraag ervan?

Net zoals vorig jaar heeft de Stichting Sterevenementen Haaksbergen het AutoMotorSportief evenement georganiseerd op dit terrein. Als onderdeel van de editie 2014 is in april van dit jaar een ambtelijk vooroverleg geweest in verband met datumbepaling en praktische zaken. Over de exacte invulling is toen nog niet gesproken, maar dit zou in lijn zijn met voorgaande edities.

Uit een eerste verkennend onderzoek naar de totstandkoming van de verleende vergunning voor het evenement is nu duidelijk geworden dat deze door de gemeente Haaksbergen in behandeling is genomen als een normale reguliere aanvraag (vergunningaanvraag, plattegrond). Deze is gemandateerd ambtelijk afgehandeld. Voor de vergunning is geen advies ingewonnen bij politie en brandweer, dit is bij een categorie A-evenement ook niet gebruikelijk.

Met de kennis van nu roept de vergunning zoals deze er ligt, veel vragen op. Daarom zal de gemeente haar rol hierin onafhankelijk laten onderzoeken door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Het is aan de onderzoekers te bepalen hoe de gemeente haar rol en verantwoordelijk heeft genomen en of dit conform geldende richtlijnen is geweest. Het rapport zal na verschijnen besproken worden in de gemeenteraad.

Verder verwijzen we naar het feitenoverzicht met bijlagen dat door de gemeente is opgesteld.

Welke onderzoeken vinden plaats?

Na een ernstig en tragisch incident zoals zich dat nu in Haaksbergen heeft afgespeeld, volgen er in de regel verschillende onderzoeken. De onderzoeken verschillen onderling sterk. Dit heeft te maken met het doel van het onderzoek. Dat kan gericht zijn op het vinden van de oorzaak, het aanwijzen van verantwoordelijken, op leren van het incident of het kan te maken hebben met strafrechtelijke aspecten.

Hier vindt u een overzicht van de lopende onderzoeken en evaluaties

Wat vind de gemeenteraad ervan?

Op 15 oktober heeft een raadsinformatiebijeenkomst plaatsgevonden in het gemeentehuis. Bedoeling van de avond was om zoveel mogelijk duidelijkheid te geven over de gebeurtenissen, achtergronden en feiten van het monstertruckdrama. Raadsleden kregen ruim de gelegenheid om vragen te stellen.

Na de opening door raadslid Herman Wichers Schreur kreeg burgemeester Hans Gerritsen het woord. In zijn verklaring ontbrak de persoonlijke noot niet. Hij zei onder meer: “Het drama dat op zondag 28 september de inwoners van Haaksbergen trof, heeft niet alleen in de gemeenschap, maar ook bij mij diepe sporen achtergelaten.” En verderop in zijn speech: “Haaksbergen is een gemeente waar de saamhorigheid groot is. Veel mensen kennen elkaar. Het is een gemeenschap om trots op te zijn. Ook dat heb ik de afgelopen weken gemerkt. Ik dank uit de grond van mijn hart alle hulpverleners, instanties en collega’s die zich keihard hebben ingezet. En zeker ook de omstanders, winkeliers en vele anderen die zonder aarzelen in actie kwamen.”

Openheid in de communicatie is voor hem vanzelfsprekend. “Openheid staat wat mij betreft in dit proces centraal. Daarom heb ik alle documenten, voor zover nu bij ons bekend, omtrent het evenement in het algemeen en deze editie in het bijzonder online gezet.”

Welke hashtag op Twitter?

Op twitter is informatie te vinden via de hashtags #ongeval en #haaksbergen. Wij communiceren via @gemhaaksbergen.

Contactgegevens

Blankenburgerstraat 28,
7481 EB Haaksbergen
Telefoon: (053) 573 45 67
gemeente@haaksbergen.nl