Identiteitskaart

Een identiteitskaart aanvragen of verlengen doet u bij de gemeente waarin u woont. De aanvraag moet u persoonlijk aan de balie in het gemeentehuis doen. Voor de aanvraag heeft u een afspraak nodig.

Gegevens invullen

Door alvast een aantal gegevens in te vullen en te betalen, duurt uw bezoek aan de balie korter. Vul uw gegevens hier in. Let op: u maakt daarna een afspraak om uw aanvraag aan de publieksbalie in het gemeentehuis te voltooien. Tijdens uw afspraak levert u uw pasfoto in en laat u uw oude reisdocument(en) zien. U kunt tijdens de afspraak niet direct uw nieuwe document meenemen. Indien u (zonder afmelding) niet komt opdagen bij uw afspraak, kunnen wij de betaalde kosten niet terugbetalen.

Let op! De persoon die inlogt met DigiD is ook de aanvrager. Wilt u een reisdocument voor bijvoorbeeld uw minderjarige kind aanvragen? Dan moet de aanvraag gestart worden met de DigiD van het minderjarige kind.

Heeft u geen DigiD, dan kunt u hier een afspraak maken.

Reizen met een identiteitskaart

Op de website van de Rijksoverheid vindt u een overzicht van de landen waarnaar u kunt reizen met een identiteitskaart. Buiten deze landen heeft u altijd een paspoort nodig.

Ophalen paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen

Tijdens de openingstijden van het gemeentehuis kunnen paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen vijf werkdagen na het indienen van de aanvraag zonder afspraak bij de receptie opgehaald worden.

Minderjarige kinderen

Bij het reizen naar het buitenland moeten minderjarige kinderen een eigen reisdocument hebben. Als u ervoor kiest een identiteitskaart  aan te schaffen voor uw minderjarige kind(eren) dan moet worden voldaan aan de onderstaande voorschriften:

  • Het minderjarige kind moet bij het indienen van de aanvraag en het ophalen altijd in persoon aanwezig zijn.
  • Bij kinderen van 0 tot 12 jaar vullen beide ouders/verzorgers of de ouder die alleen het gezag heeft een verklaring van toestemming in met behulp van DigiD.
  • Kinderen van 12 jaar en ouder kunnen zelfstandig een identiteitskaart aanvragen.

Meenemen

  • Alle geldige en verlopen reisdocumenten (die nog niet officieel aan het verkeer zijn onttrokken of ongeldig gemaakt) die u in uw bezit heeft;
  • één recente goedgelijkende kleurenpasfoto die voldoet aan de landelijke kwaliteitseisen;

Vermissing

Als u uw identiteitskaart kwijt bent moet u dit bij de gemeente doorgeven om de kans op misbruik te verkleinen. Dit kan op twee manieren:

Online

Bij de publieksbalie

Bij vermissing van uw identiteitskaart kunt u ook aangifte doen bij de publieksbalie in het gemeentehuis. 

Neem andere documenten (paspoort, rijbewijs) mee die helpen bij het vaststellen van uw identiteit.

Spoedprocedure

Er zijn omstandigheden denkbaar dat u niet vijf werkdagen kunt wachten. U kunt dan gebruik maken van de spoedprocedure. Als u de aanvraag voor uw nieuwe identiteitskaart voor 12.30 uur indient dan kunt u uw identiteitskaart de volgende werkdag rond 9.30 uur al ophalen. U betaalt wel een extra bedrag voor deze spoedprocedure naast de kosten voor het reisdocument zelf. Zie hiervoor het kostenoverzicht hieronder.

Kosten

 
Identiteitskaart vanaf 18 jaar (10 jaar geldig) € 75,80
Identiteitskaart tot 18 jaar (5 jaar geldig) € 40,90
Spoedprocedure identiteitskaart (extra kosten) € 57,09

Prijspeil: 1 januari 2024

Contactgegevens

Blankenburgerstraat 28,
7481 EB Haaksbergen
Telefoon: (053) 573 45 67
gemeente@haaksbergen.nl