Ga direct naar: Snelkoppelingen Hoofdmenu Zoeken Hoofdinhoud
Home > Inwoner > Paspoort, rijbewijs en uittreksels > Identiteitskaart
Voor een identiteitskaart (ook voor een paspoort) moet u twee keer persoonlijk naar de Publieksbalie van het gemeentehuis komen: eenmaal voor het indienen van de aanvraag en eenmaal voor het ophalen. Maak voor het aanvragen een afspraak. Alle aanvragers, dus ook kinderen, ongeacht hun leeftijd, verschijnen in persoon ter identificatie bij het aanvragen en het afhalen. U kunt uw identiteitskaart 5 werkdagen na de aanvraag ophalen.
Uw nieuwe identiteitskaart heeft een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.
Op de website van de Rijksoverheid vindt u een overzicht van de landen waarnaar u kunt reizen met een identiteitskaart. Buiten deze landen heeft u altijd een paspoort nodig.
Bij het reizen naar het buitenland moeten minderjarige kinderen een eigen reisdocument hebben. Als u ervoor kiest een identiteitskaart aan te schaffen voor uw minderjarige kind(eren) dan moet worden voldaan aan de onderstaande voorschriften:
Bij vermissing van uw Nederlandse Identiteitskaart kunt u sinds 31 mei 2016 aangifte doen bij de afdeling Publiekszaken van uw gemeente. U hoeft dus niet meer eerst aangifte te doen van vermissing bij de politie. In plaats daarvan vult u bij de gemeente een verklaring van vermissing in waarin u uitlegt op welke manier u het oude document bent kwijtgeraakt. Nadat uw identiteit is vastgesteld kunt u een nieuw document aanvragen. Neemt u eventuele andere documenten (paspoort, rijbewijs) mee die helpen bij het vaststellen van uw identiteit.
Misbruik van identiteitsdocumenten is verboden. Alle aangiften worden streng gecontroleerd. Bij vermoeden van misbruik of het vermoeden van een valse aangifte of verklaring wordt u doorverwezen naar de politie voor nader onderzoek.
U kunt de identiteitskaart vijf werkdagen na het indienen van de aanvraag zelf afhalen bij de publieksbalie van het gemeentehuis.
Er zijn omstandigheden denkbaar dat u niet vijf werkdagen kunt wachten. U kunt dan gebruik maken van de spoedprocedure. Als u de aanvraag voor uw nieuwe identiteitskaart voor 12.30 uur indient dan kunt u uw identiteitskaart de volgende werkdag rond 09.00 uur al ophalen. U betaalt wel een fors extra bedrag voor deze spoedprocedure naast de kosten voor het reisdocument zelf. Zie hiervoor het kostenoverzicht hieronder.
Identiteitskaart vanaf 18 jaar (10 jaar geldig) | € 68,50 |
Identiteitskaart tot 18 jaar (5 jaar geldig) | € 36,95 |
Spoedprocedure identiteitskaart (extra kosten) | € 51,60 |
Prijspeil: 1 januari 2022
Aanvragen aan de publieksbalie in persoon.
Blankenburgerstraat 28,
7481 EB Haaksbergen
Telefoon: (053) 573 45 67
gemeente@haaksbergen.nl