Persoonsgegevens aanpassen
U kunt uw persoonsgegevens bekijken of laten wijzigen.
De gemeente registreert uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). U kunt online zien welke gegevens geregistreerd staan. Dat doet u via Mijnoverheid. Als u een fout in uw gegevens ziet, kunt u de gemeente vragen dit aan te passen. Dit heet een correctieverzoek.
Wanneer kunt u een correctieverzoek doen?
- U moet ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Haaksbergen
- U kunt alleen een correctieverzoek doen voor uw eigen persoonsgegevens
- U heeft documenten waarin de juiste gegevens staan
Let op: Wilt u na een huwelijk, partnerschap of scheiding de manier waarop u aangeschreven wordt veranderen? Dan moet u een verzoek tot wijziging van naamgebruik doen. Ga daarvoor naar de pagina Verzoek wijziging naamgebruik.
Zo werkt het
U dient het correctieverzoek digitaal in (met DigiD). Wij kunnen de originele documenten bij u opvragen. U moet deze dan naar ons toesturen of bij ons inleveren. Alle documenten moeten origineel zijn. U mag dus geen kopie inleveren. Ook moeten ze kortgeleden zijn afgegeven. Voor documenten uit het buitenland gelden extra eisen:
- Het document moet in het Engels, Duits of Frans zijn. Documenten in een andere taal moeten vertaald zijn door een beëdigd vertaler
- Documenten hebben vaak een legalisatie nodig. Welke legalisatie nodig is kunt u vinden op de website van het Ministerie van Buitenlandse zaken. U kunt hier zoeken op land
De gemeente neemt binnen vier weken een besluit over uw verzoek. U krijgt hiervan bericht per post of e-mail.
Contact
Lukt het niet om het correctieverzoek digitaal te doen? Of heeft u vragen over het indienen van zo'n verzoek? Bel dan de gemeente op telefoonnummer (053) 573 45 67 en vraag naar de afdeling Burgerzaken. Of stuur een mail naar gemeente@haaksbergen.nl.