Plan: | Bestemmingsplan Centrum Haaksbergen, 2013 |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0158.BP1098-0001 |
De regels bevatten het juridisch instrumentarium voor het regelen van het gebruik van de gronden, bepalingen omtrent de toegelaten bebouwing en regelingen betreffende het gebruik van bebouwing. De regels zijn onderverdeeld in paragrafen en worden hierna artikelsgewijs toegelicht. Bij de opzet van de regels is aangesloten bij de Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen (SVBP 2008) en de bepalingen van het Besluit ruimtelijke ordening.
De regels bevatten het juridisch instrumentarium voor het regelen van het gebruik van de gronden, bepalingen omtrent de toegelaten bebouwing en regelingen betreffende het gebruik van bebouwing. De regels zijn onderverdeeld in paragrafen en worden hierna artikelsgewijs toegelicht. Bij de opzet van de regels is aangesloten bij de Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen (SVBP 2008) en de bepalingen van het Besluit ruimtelijke ordening.
7.3.1 Artikel 1: Begrippen
In de regels worden verschillende begrippen gebruikt die voor verschillende uitleg vatbaar zijn. Door het opnemen van de definities van deze begrippen wordt getracht misverstanden over de uitleg van de regels te beperken.
7.3.2 Artikel 2: Wijze van meten
In de bouwregels van het bestemmingsplan worden nogal eens eenheden genoemd (bijvoorbeeld 'inhoud van een bouwwerk', 'hoogte van een gebouw' en 'breedte van een gebouw') die op verschillende manieren gemeten of berekend kunnen worden. Dit artikel geeft op eenduidige wijze aan hoe deze eenheden gemeten of berekend dienen te worden. Hiermee worden interpretatieproblemen voorkomen.
7.3.3 Artikel 3 Bedrijf
Deze bestemming is van toepassing op de gronden waarop bedrijfsactiviteiten zijn toegestaan overeenkomstig de milieucategorieën 1 en 2 als bedoeld in de Staat van Bedrijfsactiviteiten. Het betreft hier slechts 1 perceel aan De Braak. Tevens is op dit perceel 1 bedrijfswoning toegestaan.
De op de gronden toegestane bebouwing is door middel van een bouwvlak op de verbeelding aangegeven met bijbehorende maximale goot- en bouwhoogten en bebouwingspercentage. Tot de bestemming worden ook gerekend het (ondergronds) parkeren en parkeervoorzieningen, groenvoorzieningen, Water en waterhuishoudkundige voorzieningen en verkeers- en verblijfsvoorzieningen.
7.3.4 Artikel 4 Centrum 1
Deze bestemming geldt voor het “oude centrum” van Haaksbergen. Dit is gelegen rondom de Markt en de Pancratiuskerk. De gemeente wenst dit gebied verder te ontwikkelen als horecaplein. Vandaar dat naast de centrumfuncties detailhandel, ambachtelijke dienstverlening, en maatschappelijke doeleinden ook de functies horeca 1 als 2 bedrijven zijn opgenomen. Op deze manier kan de markt zich verder ontwikkelen tot een bruisend middelpunt van het gehele centrum.
De gemeente wenst in dit deelgebied functies op de begane grond, die de levendigheid bevorderen en elkaar versterken, daarom heeft zij gekozen om wonen (behoudens entree partijen) en zakelijke dienstverlening alleen op de verdieping toe te staan behalve daar waar dit op de plankaart nader is aangeduid.
De op de gronden toegestane bebouwing is door middel van een bouwvlak op de verbeelding aangegeven met bijbehorende maximale goot- en bouwhoogten en bebouwingspercentage. Tot de bestemming worden ook gerekend het (ondergronds) parkeren en parkeervoorzieningen, groenvoorzieningen, water en waterhuishoudkundige voorzieningen en verkeers- en verblijfsvoorzieningen.
De bedrijfsvloeroppervlakte van de winkels is beperkt tot maximaal 600 m2. Daar er in de detailhandel nog steeds een trend gaande is van schaalvergroting is in de regels een ontheffingsmogelijkheid opgenomen om de detailhandel onder voorwaarden te vergroten tot 1200 m2.
7.3.5 Artikel 5 Centrum 2
Deze bestemming geldt voor de hoofdwinkelstraten. Het betreft hier de Spoorstraat, en delen van de Blankerburgerstraat en de Molenstraat. Het karakter van deze straten wordt in hoofdzaak bepaald door de detailhandelsfunctie. Daarnaast zijn ambachtelijke dienstverlening en maatschappelijke doeleinden aanwezig.
Horeca is alleen in de vorm van restaurants toegestaan (tenzij anders aangegeven met aanduiding), dit om de ontwikkeling van de markt als horecaplein te bevorderen.
De gemeente wenst in dit deelgebied functies op de begane grond, die de levendigheid bevorderen en elkaar versterken, daarom is gekozen om wonen (behoudens entree partijen) en zakelijke dienstverlening alleen op de verdieping toe te staan behalve daar waar dit op de plankaart nader is aangeduid.
De bedrijfsvloeroppervlakte van de winkels is beperkt tot maximaal 600 m2. tenzij op de kaart anders is aangegeven (reeds aanwezige supermarkten). omdat er in de detailhandel nog steeds een trend gaande is van schaalvergroting is in de regels een ontheffingsmogelijkheid opgenomen om de detailhandel onder voorwaarden te vergroten tot 1200 m2.
De op de gronden toegestane bebouwing is door middel van een bouwvlak op de verbeelding aangegeven met bijbehorende maximale goot- en bouwhoogten en bebouwingspercentage. Tot de bestemming worden ook gerekend het (ondergronds) parkeren en parkeervoorzieningen, groenvoorzieningen, water en waterhuishoudkundige voorzieningen en verkeers- en verblijfsvoorzieningen.
7.3.6 Artikel 6 Centrum 3
Deze bestemming geldt voor de overige winkelstraten. Het betreft hier een deel van de Molenstraat en de Jhr Von Heijdenstraat en de Kalter. Deze straten hebben of zullen naar verwachting een steeds meer gemengder karakter krijgen. Daarom worden in deze straten naast de bestemmingen detailhandel, ambachtelijke dienstverlening en maatschappelijke doeleinden ook wonen en zakelijke dienstverlening op de begane grond toegestaan. Horeca is alleen in de vorm van restaurants toegestaan (tenzij aangegeven met aanduiding), dit om de ontwikkeling van de markt als horecaplein te bevorderen.
De bedrijfsvloeroppervlakte van de winkels is beperkt tot maximaal 600 m2. tenzij op de kaart anders is aangegeven (reeds aanwezige supermarkten).
De op de gronden toegestane bebouwing is door middel van een bouwvlak op de verbeelding aangegeven met bijbehorende maximale goot- en bouwhoogten en bebouwingspercentage. Tot de bestemming worden ook gerekend het (ondergronds) parkeren en parkeervoorzieningen, groenvoorzieningen, Water en waterhuishoudkundige voorzieningen en verkeers- en verblijfsvoorzieningen.
7.3.7 Artikel 7 Centrum 4
Deze bestemming geldt voor de randen van het centrum. Het betreft hier vooral de bebouwing langs de centrumring, de Ruisschenborgh en een deel van de Blankenburgerstraat. Deze bestemming kenmerkt zich door een diversiteit aan functies. Woningen, kantoren, maatschappelijke voorzieningen en bedrijven (categorie 1 en 2) zijn toegestaan. Bestaande winkels en horeca worden toegelaten middels een nadere aanduiding op de kaart. Nieuwe ontwikkelingen van deze functies zijn niet toegestaan, omdat de gemeente streeft naar een verdere concentratie van deze functies in andere delen van het centrum van Haaksbergen (centrum 1 en 2). Mede daarom is de bedrijfsvloeroppervlakte van de winkels ook beperkt tot maximaal 400 m2.
De op de gronden toegestane bebouwing is door middel van een bouwvlak op de verbeelding aangegeven met bijbehorende maximale goot- en bouwhoogten en bebouwingspercentage. Tot de bestemming worden ook gerekend het (ondergronds) parkeren en parkeervoorzieningen, groenvoorzieningen, Water en waterhuishoudkundige voorzieningen en verkeers- en verblijfsvoorzieningen.
7.3.8 Artikel 8 Groen
In het bestemmingsplan is gekozen om alleen de grote openbaar toegankelijke groengebieden te bestemmen als groen. Het betreft hier alleen de tuin achter het gemeentehuis.
7.3.9 Artikel 9 Maatschappelijk
Binnen deze bestemming zijn maatschappelijke bestemmingen waaronder; scholen, de moskee, theater, bibliotheek en begraafplaats (nadere functieaanduiding) mogelijk.
De op de gronden toegestane bebouwing is door middel van een bouwvlak op de verbeelding aangegeven met bijbehorende maximale goot- en bouwhoogten en bebouwingspercentage. Tot de bestemming worden ook gerekend het (ondergronds) parkeren en parkeervoorzieningen, groenvoorzieningen, water en waterhuishoudkundige voorzieningen en verkeers- en verblijfsvoorzieningen.
7.3.9 Artikel 10 Tuin
In het bestemmingsplan is gekozen de naar de straat gelegen zijden van de woningen te voorzien van een tuinbestemming. Daarnaast is de bestemming gebruikt om een tweetal grote beeldbepalende groenelementen aan de Dr. Prinsstraat en de Spoorstraat te behouden.
7.3.10 Artikel 11 Verkeer
De voor 'Verkeer' aangewezen gronden betreffen de openbare wegen in het plangebied met een ontsluitingsfunctie. Het betreft hier de centrumring bestaande uit de Eibergsestraat, Zeedijk, Sterrenbosstraat, Blankenburgerstraat, Mr. Eenhuisstraat en de Lansinkstraat.
Tot de bestemming worden naast de verkeersfunctie gerekend het (ondergronds) parkeren en parkeervoorzieningen, groenvoorzieningen, water en waterhuishoudkundige voorzieningen en verkeers- en verblijfsvoorzieningen.
Bebouwing in de vorm van bouwwerken, geen gebouwen zijnde, is enkel toegestaan ten dienste van de bestemming. In de regels is onderscheid gemaakt in de hoogte van kunstwerken en bouwwerken ten behoeve van verlichting, geleiding, beveiliging en regeling van het verkeer en (overige) bouwwerken. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de plaats en de afmetingen van de bebouwing.
7.3.11 Artikel 12 Verkeer en verblijfsgebied
De voor 'Verkeer en verblijfsgebied' aangewezen gronden betreffen de openbare wegen in het plangebied, met in hoofdzaak een functie voor bestemmingsverkeer.
Tot de bestemming worden naast de verkeersfunctie gerekend het (ondergronds) parkeren en parkeervoorzieningen, groenvoorzieningen, water en waterhuishoudkundige voorzieningen en verkeers- en verblijfsvoorzieningen.
Bebouwing in de vorm van bouwwerken, geen gebouwen zijnde, is enkel toegestaan ten dienste van de bestemming. In de regels is onderscheid gemaakt in de hoogte van kunstwerken en bouwwerken ten behoeve van verlichting, geleiding, beveiliging en regeling van het verkeer en (overige) bouwwerken. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd nadere eisen te stellen aan de plaats en de afmetingen van de bebouwing.
7.3.12 Artikel 13 Wonen
De functie wonen bevindt zich in het centrum met name in de zuidwest hoek van het plan aan de Hibbertsstraat, het Meuke, de Braak, de Dr. Ariënsstraat en de Lansinkstraat. Deze woningen hebben de bestemming 'Wonen' gekregen.
Tot de bestemming worden naast de woonfunctie gerekend het (ondergronds) parkeren en parkeervoorzieningen, groenvoorzieningen, water en waterhuishoudkundige voorzieningen en verkeers- en verblijfsvoorzieningen.
Binnen de bestemming woondoeleinden is de bouwblokregeling als volgt geregeld. Binnen een door bouwgrenzen omgeven gronden mag het hoofdgebouw gerealiseerd worden volgens de op de plankaart aangegeven goothoogte en nokhoogte. Voor vrijliggende zijgevels is een minimale afstand van 3 meter tot de zijlingse perceelgrens vereist om voldoende afstand tussen het hoofdgebouw en het aangrenzende perceel te garanderen. Een vrijstellingsregeling maakt een geringere afstand mogelijk. Voor de bijgebouwen geldt de in de gehele kom gehanteerde regeling.
7.3.13 Artikel 14 Antidubbeltelregeling
Deze standaardbepaling strekt ertoe te voorkomen dat van ruimte die in een bestemmingsplan voor de realisering van een bepaald gebruik of functie is mogelijk gemaakt, na realisering daarvan, ten gevolge van feitelijke functie- of gebruiksverandering van het gerealiseerde, opnieuw ten tweede male zou kunnen worden gebruik gemaakt.
7.3.14 Artikel 15 Algemene bouwregels
Dit artikel regelt dat het bepaalde in de Bouwverordening ten aanzien van onderwerpen van stedenbouwkundige aard buiten toepassing blijven behoudens ten aanzien van de in dit artikel genoemde onderwerpen.
7.3.15 Artikel 16 Algemene gebruiksregels
Dit artikel regelt de algemene gebruiksregel (rechtstreeks afkomstig uit de Wet ruimtelijke ordening). Het komt er op neer dat de bestemmingen alleen gebruikt mogen worden voor de doeleinden die aan de bestemming zijn gegeven. De specifieke gebruiksregels zijn zo nodig in de diverse bestemmingen opgenomen.
7.3.16 Artikel 17 Algemene ontheffingsregels
Dit artikel regelt ontheffingsmogelijkheden voor het college van burgemeester en wethouders. Dit heeft primair tot doel enige flexibiliteit in de regels aan te brengen. Zoals al eerder aangegeven is het toekennen van een ontheffing geen automatisme. Telkens als verzocht wordt om te mogen afwijken van een bouw- of gebruiksregel moet worden gemotiveerd waarom van de standaard wordt afgeweken.
7.3.17 Artikel 18 Algemene wijzigingsregel
In het artikel is een algemene wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor het wijzigen van bestemmingsgrenzen zodanig dat de betrokken vlakken worden vergroot of verkleind. Vorenstaande overigens onder strikte voorwaarden.
7.3.18 Artikel 19 Algemene procedureregels
In dit artikel is de procedure geregeld die moet worden gevolgd bij het verlenen van ontheffingen, het stellen van nadere eisen en bij het gebruik van de wijzigingsbevoegdheid. Het komt er op neer dat een ontwerpbesluit bekend wordt gemaakt en na bekendmaking 2 weken (ontheffing en nadere eisen) en 6 weken (wijziging) ter inzage ligt. In die termijn kunnen dan zienswijzen (reacties) worden ingediend. Na de ter inzage termijn neem het college van burgemeester en wethouders een besluit.
7.3.19 Artikel 20 Overgangsrecht
Het Besluit ruimtelijke ordening regelt het overgangsrecht voor het bouwen en het gebruik van bouwwerken. Dit is in het bestemmingsplan overgenomen.
7.3.20 Artikel 21 Slotregel
Dit artikel bepaalt hoe het bestemmingsplan aangehaald kan worden.