direct naar inhoud van 4.2 Geluid, geur en stof
Plan: Industrie-West, partiële herziening Langezaal
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0158.BP1069-0001

4.2 Geluid, geur en stof

4.2.1 Geluid

Voor wat betreft het aspect 'geluid' zijn 2 aspecten van belang, te weten:

  • specifieke geluidsituatie Langezaal;
  • de geluidzonering van het bedrijventerrein.

4.2.1.1 Geluidsituatie Langezaal

Ten behoeve van de activiteiten van Langezaal is door Adviesbureau Cauberg-Huygen een aantal akoestisch onderzoeken uitgevoerd. De resultaten zijn weergegeven in rapporten van respectievelijk 4 mei 2009, referentie 20082648-05, 10 juni 2009, referentie 20082648-06 en 15 juni 2009, referentie 20082648-07. Hiermee is maatwerk verricht.

De betreffende onderzoeken zijn als bijlagen bij deze toelichting gevoegd.

Behoudens transportbewegingen op het buitenterrein van het bedrijf, vinden alle akoestisch relevante aspecten inpandig plaats. Uit de onderzoeken is gebleken dat de geluidsproductie op de locatie Industriestraat 3-5 vooral wordt veroorzaakt door transportbewegingen met vrachtwagens, ventilatieopeningen en geluiduitstraling door wanden en dak van de sorteerhallen.

Uit de vermelde akoestisch onderzoeken van Cauberg-Huygen BV blijkt dat wordt voldaan aan de geldende geluidsnormen.

Op het bedrijventerrein zelf zijn nabij de locatie Industriestraat 3-5 twee woningen gelegen. Dit betreffen de percelen Ruwerstraat 14 en Industriestraat 75b. Volgens de Handreiking Industrielawaai en vergunningverlening dient voor dergelijke woningen te worden gestreefd naar een langtijdgemiddelde beoordelingsniveau van ten hoogste 65 dB (A). Hieraan wordt voldaan.

Het meest nabij gelegen geluidsgevoelig object, buiten het bedrijventerrein maar binnen de zone, betreft Twijnerstraat 65. Deze woning is gelegen op een afstand van circa 95 meter van het perceel Industriestraat 3-5.

Uit akoestisch onderzoek is gebleken dat de berekende langtijdgemiddelde beoordelingsniveaus voor de representatieve bedrijfssituatie op de locaties Industriestraat 3-5 en 20 ter hoogte van de woning Twijnerstraat 65 46,34 en 26dB (A) bedraagt, voor respectievelijk dag-, avond- en nachtperiode.

Onder deze omstandigheden is het voor wat betreft het aspect 'geluid' gerechtvaardigd om af te wijken van de in de bronchure 'Bedrijven en milieuzonering' geadviseerde richtafstand van 300 meter.

4.2.1.2 Geluidzonering bedrijventerrein

Op grond van artikel 40 van de Wet geluidhinder dient een geluidszone te worden vastgesteld rond industrieterreinen waar inrichtingen zijn gevestigd die "in belangrijke mate geluidshinder kunnen veroorzaken" (voorheen aangeduid als de zgn. 'A-inrichtingen'). Voor het industrieterrein 't Vark Oost en West met Brammelo' is een dergelijke zone vastgesteld.

Op grond van de Wet geluidhinder behoort het gebied tussen het industrieterrein zelf en de buitengrens van de zone (de zonegrens) tot de geluidszone. Het industrieterrein zelf maakt dus geen deel uit van de zone. Buiten een geluidszone mag de geluidsbelasting van alle bedrijven op het binnen de geluidzone gelegen industrieterrein op de buitengrens van de zone niet meer mag bedragen dan 50 dB(A), 45 dB(A) en 40 dB(A) tijdens respectievelijk de dag-, avond en nachtperiode. Om deze zone te kunnen handhaven, is de beschikbare geluidsruimte als het ware verdeeld over de op het bedrijventerrein gevestigde bedrijven. In dat kader heeft Langezaal ook een deel van de beschikbare geluidsruimte verkregen.

Uit de vermelde onderzoeken blijkt dat de geluidsbelasting op de geluidzone als gevolg van de activiteiten van Langezaal ten hoogste 46 dB (A) etmaalwaarde bedraagt, waarbij de dagperiode maatgevend is. Verder blijkt uit het onderzoek dat de berekende maximale geluidsniveaus voldoen aan de ten hoogste toelaatbare grenswaarden van 70 dB (A), 65 dB (A) en 60 dB (A) voor respectievelijk dag-, avond- en nachtperiode ter plaatse van woningen van derden buiten de grens van het industrieterrein.

4.2.2 Geur

De activiteiten van Langezaal vinden inpandig plaats. Lucht wordt afgezogen en gefilterd en centraal via schoorstenen op het dak afgevoerd. Vanwege de aard van de aanwezige stoffen en gezien de activiteiten is het niet aannemelijk dat er geurhinder bij woningen zal optreden. Om dit te verifiëren is in opdracht van de provincie Overijssel en de gemeente Haaksbergen door Pro Monitoring BV in 2012 onderzoek uitgevoerd naar de geurverspreiding van Langezaal. De resultaten van de geurverspreidingsberekeningen zijn getoetst aan het toetsingskader van de Provincie Overijssel. Dit kader is in de navolgende tabel weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0158.BP1069-0001_0011.png"

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat er geen woningen zijn gelegen binnen de contour van 0,5 ouE/m3. Dit is de streefwaarde voor wonen/buitengebied. De geurcontour blijft binnen het bedrijfsterrein. De streefwaarde is de waarde waarbij geen hinder optreedt. Er is dan ook geen hinder van geur bij de woonbebouwing te verwachten.

Voor een nadere toelichting op de bovenstaande onderzoeksresultaten wordt verwezen naar de in Bijlage 4 en Bijlage 5 opgenomen onderzoeken.

4.2.3 Stof

Op de locatie Industriestraat 3-5 kunnen de volgende activiteiten relevant zijn voor het milieuaspect stof:

  • 1. op- en overslag en sorteren van bouw- en sloopafval en bedrijfsafval;
  • 2. op- en overslag en sorteren van hout (A- en B-hout);
  • 3. het opwerken van fracties uit het sorteren van afval tot hoogwaardige materialen;
  • 4. de opslag van materieel, materialen en goederen, zowel overdekt als op het buitenterrein.

Voor eerstgenoemde drie activiteiten geldt dat zij uitsluitend inpandig plaatsvinden. Ter verbetering van het binnenklimaat en ter voorkoming van stofhinder worden relevante bronnen afgezogen en wordt de lucht samen met ruimtelucht via stoffilters afgevoerd. Uitpandig vindt enkel de stalling van materieel en goederen plaats, hetgeen niet stuifgevoelig is c.q. niet relevant is voor het milieucompartiment stof. Het buitenterrein wordt bovendien regelmatig geveegd met veegauto's mede om stofoverlast te voorkomen.

In opdracht van de gemeente is door het adviesbureau SGS in juni 2011 onderzocht in welke mate in de omgeving stofhinder is te verwachten als gevolg van de door SGS in juli 2010 gemeten stofemissie. Door SGS is vastgesteld dat de emissie voor het overgrote deel uit fijn stof bestaat. De immissie in de omgeving is getoetst aan de wettelijke luchtkwaliteitseisen voor fijn stof. Uit de resultaten blijkt dat overal, zowel binnen als buiten het bedrijfsterrein, ruim aan de eisen wordt voldaan.

Daarnaast zijn in opdracht van de provincie Overijssel door Pro Monitoring B.V. in 2012 opnieuw emissiemetingen uitgevoerd in verband met stof. De metingen zijn uitgevoerd in het kader van een controle van de vergunningseisen. Het onderzoek met daarbij de stofmetingen is bijgevoegd in Bijlage 6 bij deze toelichting. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de emissies nog lager waren dan in 2010 en dat zeer ruim werd voldaan aan de stof emissie grenswaarden.

Gezien de lage meetwaarden en het feit dat dit de enige relevante emissiepunten zijn, is daarmee ook de kans op hinder door grof stof buiten de locatie uitgesloten.

4.2.4 Conclusie

Op grond van het vorenstaande en de onderliggende onderzoeken wordt geconcludeerd dat de planologische inpassing van een afvalsorteerbedrijf op een afstand van 95 m van de meest nabijgelegen en daarmee maatgevende gevoelige functie voor wat betreft de aspecten geluid, geur en stof is gerechtvaardigd.