Ga direct naar: Snelkoppelingen Hoofdmenu Zoeken Hoofdinhoud
Bent u niet tevreden over de wijze waarop een bestuursorgaan (het college, de burgemeester of de gemeenteraad) of een onder de verantwoordelijkheid van dat bestuursorgaan werkzame persoon zich in een concrete situatie tegenover u of een ander heeft gedragen, dan kunt u een klacht indienen bij dat bestuursorgaan.
U kunt bijvoorbeeld een klacht indienen als u vindt dat u niet op een correcte manier bent behandeld, u op een vervelende manier te woord bent gestaan, er niet of onvoldoende naar u wordt geluisterd, dat toezeggingen niet zijn nagekomen of dat u niet adequaat bent geholpen.
Een klacht wordt wel eens verward met een bezwaarschrift of melding.
U kunt uw klacht digitaal, mondeling of schriftelijk indienen.
Uitgangspunt is dat altijd geprobeerd wordt om snel een oplossing te vinden voor uw klacht. Vanzelfsprekend is het verstandig om eerst te proberen het probleem in overleg op te lossen. Een telefoontje of een persoonlijk gesprek kan vaak tot een oplossing leiden. Als u dit niet wilt of dit niet het gewenste resultaat biedt, dan kunt u een klaagschrift indienen.
U kunt per post een klaagschrift indienen bij het verantwoordelijke bestuursorgaan. Het adres is Postbus 102, 7480 AC Haaksbergen.
Het klaagschrift wordt ondertekend en bevat ten minste:
Digitaal kunt u uw klacht indienen via het klachtenformulier:
De ontvangst van uw klacht wordt schriftelijk bevestigd. De bestuursorganen van Haaksbergen kennen een informele en een formele behandeling. In het kader van de informele behandeling wordt (telefonisch) contact opgenomen met u (de klager). Als u vindt dat uw klacht in het kader van de informele behandeling niet naar uw tevredenheid is opgelost of als u de informele behandeling niet wenst te volgen, dan vindt de formele behandeling plaats en stelt het bestuursorgaan u (de klager) en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, in de gelegenheid te worden gehoord.
Het bestuursorgaan handelt de klacht in principe binnen zes weken na ontvangst van de klacht af.
Wanneer u niet tevreden bent met de manier waarop de gemeente uw klacht heeft afgehandeld, kunt u de Overijsselse Ombudsman inschakelen. Voor meer informatie kunt u terecht op www.overijsselseombudsman.nl
Hier vindt u de jaarverslagen van de Commissie bezwaarschriften. De onafhankelijke commissie bestaat sinds 1992.
Lees hier waar u terecht kunt met klachten over discriminatie.
De overheid heeft een website ontwikkeld met als doel de dienstverlening makkelijker en beter te maken. Deze website verzamelt problemen waar u als burger tegenaan loopt bij overheidsinstellingen en probeert hiervoor een oplossing te zoeken. Kijk hiervoor op: de website van de Rijksoverheid over regeldruk
Blankenburgerstraat 28,
7481 EB Haaksbergen
Telefoon: (053) 573 45 67
gemeente@haaksbergen.nl