Bouwaanvraag indienen

Mijn bouwplan onder de Omgevingswet van a tot z uitgelegd.

Inwoners kunnen een aanvraag indienen bij de gemeente om te mogen bouwen. Denk aan het bouwen van een huis of een garage. Het begint met een idee. Maar hoe werkt u dit idee uit tot een plan? Hier leest u daar meer over.

1. Zoek uit wat de regels zijn

Als eerste stap bekijkt u de actuele regelgeving. U moet immers weten aan welke regels uw plan moet voldoen. Het is verstandig om te kijken naar de regelgeving in de Omgevingswet, het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) en het geldende Omgevingsplan van de gemeente Haaksbergen. In het Omgevingsloket kunt u de vergunningscheck doen om te bekijken of u een vergunning nodig heeft voor uw initiatief. Via regels op de kaart kunt u per locatie bekijken wat de geldende regels uit het Omgevingsplan zijn. Op basis van deze regels kunt u uw plan beter vormgeven.

2. Vraag advies als u er niet uitkomt

Komt u er niet uit? U kunt altijd contact opnemen met een medewerker van de gemeente. Wij zullen proberen om uw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Dit kunt u doen door te bellen naar het algemene nummer (053) 573 45 67  of te mailen naar vergunningen@haaksbergen.nl.

3. Bij grote of complexe plannen gaat u een stap verder

Heeft u grote of misschien wel complexe plannen, dan  vragen we u direct een vooroverlegplan in te dienen. Dat plan kan worden ingediend om de haalbaarheid van uw bouwplan te toetsen. In bepaalde situaties kan het verstandig zijn om dit te doen:

  • Voorkom teleurstelling

    Als u meteen een vergunning aanvraagt en die wordt afgewezen, dan mag u datzelfde plan niet nog een keer indienen. U kunt het dan niet meer aanpassen. Met een vooroverlegplan voorkomt u dat. U krijgt eerst advies en kunt uw plan waar nodig nog bijstellen.
  • De gemeente denkt met u mee

    Tijdens het vooroverleg kijkt de gemeente samen met u naar het plan. U krijgt tips en uitleg over wat wel en niet kan. Zo maakt u uw plan sterker en vergroot u de kans dat het uiteindelijk goedgekeurd wordt.
  • U weet waar u aan toe bent

    U hoort of uw plan past binnen de regels, of u een vergunning nodig heeft en of de gemeente wil meewerken als uw plan afwijkt van de regels.
  • U bent beter voorbereid

    Door het vooroverleg weet u beter wat er nodig is voor de uiteindelijke aanvraag. Dat voorkomt vertraging en extra werk later in het proces.

Zie ook: de pagina over wat een vooroverlegplan inhoudt. Daarnaast adviseert de gemeente om bij grote initiatieven een adviseur in te schakelen, zoals een  adviesbureau voor de fysieke leefomgeving, bouwbedrijf, technische tekenaar of architect. Deze adviseurs kennen de regelgeving en de te volgen procedures. En kunnen u begeleiden bij het gehele proces.

4. Dien een verzoek voor een vooroverlegplan in

Met een vooroverlegplan kunt u dus de gemeente vragen om uw bouwplan vroegtijdig te beoordelen. Dit kunt u doen door het formulier Verzoek beoordeling vooroverlegplan 2025 (Pdf | 78 kB). in te vullen en te versturen naar gemeente@haaksbergen.nl. Daarnaast levert u in ieder geval de volgende stukken aan:

  • situatietekening met alle aanwezige bebouwing op het perceel of op de percelen, in een schaal van 1 op 500 of 1 op 1000
  • schets of tekening van het initiatief, met de bestaande en gewenste situatie
  • eventueel een schriftelijke uitleg van het initiatief.

De gemeente bekijkt of dit plan binnen de regels uitvoerbaar is of dat het mogelijk is om van de regels af te wijken. Het is mogelijk dat u of de medewerker van de gemeente een intakegesprek inplant. U kunt dan uw plan verder toelichten en de medewerker kan uitleg geven over het vervolg. Wij wijzen u er nadrukkelijk op dat een verzoek om een vooroverleg plan te beoordelen niet automatisch betekent dat we medewerking kunnen verlenen aan uw bouwplan.

5. Uit het vooroverlegplan komt een advies. Hoe dan verder? 

U krijgt een eindbrief met een positief of negatief advies. Is de beoordeling positief? Dan adviseren wij u om een officiële vergunningsaanvraag of ruimtelijke procedure te starten. Is de beoordeling negatief? Dan vragen we u terug naar de tekentafel te gaan en uw plan aan te passen. Op basis van de Legesverordening 2025 betaalt u voor het beoordelen van een vooroverlegplan 298 euro. Deze kosten worden verrekend bij de eventuele vergunningsaanvraag of ruimtelijke procedure. In het onderstaande stroomschema vindt u een vereenvoudigde weergave van het proces van het vooroverlegplan.

 6. Officiële aanvraag

Afhankelijk van uw initiatief bepaalt de gemeente wat de vervolgstappen zijn in het proces. Dit kan op twee manieren plaatsvinden. U kunt een omgevingsvergunning aanvragen òf een ruimtelijke procedure starten.

    U kunt een omgevingsvergunning aanvragen via het Omgevingsloket. Past de ontwikkeling binnen de regels? Dan vraagt u een omgevingsplanactiviteit (OPA) aan. Past de ontwikkeling niet binnen de regels, maar vindt de gemeente dit plan wel wenselijk? Dan kunt u een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) aanvragen. De gemeente adviseert altijd om eerst een vooroverlegplan in te dienen. In het eindadvies van het vooroverlegplan staat namelijk duidelijk vermeld hoe u een omgevingsvergunning kunt aanvragen.

    Informatie en onderzoek

    Bij de aanvraag van een omgevingsvergunning levert u in ieder geval een situatietekening aan van het erf en een schets of tekening waarin de beoogde ontwikkeling duidelijk naar voren komt. Nadat u de aanvraag heeft ingediend, behandelt een vergunningverlener uw aanvraag. U krijgt mogelijk een verzoek om aanvullende informatie aan te leveren. Mochten er milieukundige onderzoeken nodig zijn voor uw aanvraag, dan informeert de vergunningverlener u hierover. Ook kijken wij of uw initiatief voldoet aan de welstandseisen van de gemeente Haaksbergen. Meer informatie vindt u op de pagina Welstand op onze website.

    Beslistermijn

    De gemeente beslist in een reguliere procedure binnen 8 weken over uw aanvraag. In sommige gevallen geldt een uitgebreide procedure. De gemeente beslist dan binnen 6 maanden over uw aanvraag. Het bevoegd gezag kan de beslistermijn eenmalig met maximaal 6 weken verlengen. Wanneer de gemeente na de verlenging nog geen beslissing kan nemen, dan wordt dit aan u medegedeeld. Ook wordt een redelijke termijn genoemd waarbinnen de gemeente wel tot een beslissing kan komen.

    Kosten

    Op basis van de Legesverordening 2025 betaalt u voor een vergunningsaanvraag. Aangezien de vergunningsaanvraag betrekking kan hebben op veel verschillende activiteiten, is het niet mogelijk om een eenduidig bedrag te noemen. De vergunningverlener informeert u over de kosten van uw vergunningsaanvraag.

    De ruimtelijke procedure verloopt in twee stappen. Hieronder worden deze stappen verder toegelicht.

    Stap 1: Principeverzoek

    U dient een principeverzoek in via het Omgevingsloket. De inhoud van het principeverzoek is afhankelijk van de omstandigheden, maar bevat in ieder geval een situatieschets, beeldkwaliteitplan en woningbouwprogramma. Hierover wordt u geïnformeerd in het eindadvies van het vooroverlegplan. Daarnaast krijgt u ondersteuning van een projectgroep vanuit de gemeente en kunt u eventueel een adviseur in de arm nemen.  De projectleider stelt vervolgens op basis van de informatie uit het principeverzoek een startnotitie op voor het college van burgemeester en wethouders (hierna: het college) en de commissie Ruimte van de gemeenteraad (hierna: commissie Ruimte). De ambtenaar vraagt of het college ‘in principe’ medewerking wilt verlenen aan uw initiatief.

    College en commissie Ruimte

    Bij een positief besluit van het college wordt het initiatief voor wensen en bedenkingen in de commissie Ruimte behandeld. Bij een negatief besluit van het college heeft u de mogelijkheid om het initiatief aan te passen, te stoppen met het initiatief of toch te starten met de omgevingsplanwijziging op eigen risico. Over deze keuzes krijgt u informatie van de ambtenaar. Bij een positief advies van de commissie Ruimte wordt de procedure voor het wijzigen van het Omgevingsplan gestart. Ook bekijkt de gemeente welke milieukundige onderzoeken nodig zijn voor dit initiatief. Denk hierbij aan bodem- en stikstofonderzoeken.  Bij een negatief advies van de commissie Ruimte dient u het initiatief aan te passen.

    Kosten

    Op basis van de Legesverordening 2025 betaalt u voor het principeverzoek 1.208 euro. Deze kosten worden verrekend bij de eventuele omgevingsplanwijziging. In het onderstaande stroomschema vindt u een vereenvoudigde weergave van het proces van het principeverzoek.

    Stap 2: Omgevingsplanwijziging

    Vervolgens kijken we om welke redenen uw plan past op de locatie die u voor ogen heeft. Ofwel: we toetsen het plan aan het criterium van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties (ETFAL). Ook onderzoeken we of het plan niet in strijd is met instructie(regels) van het Rijk en de provincie. Waar nodig wordt het college van B&W of de gemeenteraad betrokken. In welke gevallen dit nodig is, kunt u vinden in gevallen voor adviesrecht en gevallen van verplichte participatie bij buitenplanse omgevingsplanactiviteiten.

    Participatie

    Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Met de Omgevingswet bent u als initiatiefnemer verantwoordelijk om aan te geven of en hoe u inwoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen bij uw aanvraag hebt betrokken en wat de resultaten daarvan zijn. Dit noemen we het participatieproces. De gemeente Haaksbergen vindt het belangrijk dat ideeën en plannen voor de fysieke leefomgeving zorgvuldig worden ontwikkeld. De belangen dienen gelijkwaardig gewogen te worden. Een goed participatieproces - een traject waaraan alle belanghebbenden deelnemen - , draagt bij aan een beter plan.

    Soms verplicht

    Participatie is in een aantal gevallen verplicht. Dit is in Haaksbergen het geval bij initiatieven die niet passen binnen het Omgevingsplan en waar de gemeenteraad van heeft aangegeven dat participatie hiervoor verplicht is. Komt u bij de gemeente met een dergelijk initiatief? Dan wijst de gemeente u tijdig op de verplichte participatie.

    Meer informatie

    Maar hoe werkt participatie nou precies? Vraagt u alleen uw buurman wat deze ervan vindt of betrekt u meer belanghebbenden? Mag participatie digitaal of spreekt u mensen fysiek aan? Dit hangt allemaal af van het initiatief. Zie voor meer informatie over participatie ook de handreiking Participatie Omgevingswet. Aan het einde van de handreiking vindt u een stappenplan voor het schrijven van een participatieverslag.

    Vragen

    Heeft u vragen? Wij helpen u graag. Neem daarvoor contact op via vergunningen@haaksbergen.nl.

Contactgegevens

Blankenburgerstraat 28,
7481 EB Haaksbergen
Telefoon: (053) 573 45 67
gemeente@haaksbergen.nl